cat | cast | eng

Descargate el   PDF

Gerard Sala

Los limites de la pintura

Pintura - pintura

La generación de artistas que comenzó la seva carrera en la década de los años 60, a la altura de la mente Gerard Sala, es aquella que es muy difícil entre la pintura y la pintura. La pintura con la forma de expresión artística que cede en el protagonismo de un objeto, al concepto, a la idea transformada en pictograma, grafismo o anuncio, se sitúa en el inicio de los movimientos Flujo de arte conceptual a Catalunya. La pintura, defensada por poc, va seguir el seu camí en terrenys no poc hostils.

Van ser uns anys de canvis, de manifestacions en contra del poder stablert, que van départcar en el maig del 68 a Europa i en les protesttes contra la guerra de Vietnam als Unts Units.

Las reivindicacions son un favor de la justicia y las proclamas de paz de anno siguen las accions que, a los tots els nivells, recuperan los fondos canvis. En el terreny artístic, hola havia qui deia que la pintura havia mort, que el futur no era en mans de qui seguia treballant amb el pinzell i la tela, sinó de qui començava a explorar amb the projector o amb una rudimentària camera de vídeo.

Tanmateix, hi va haver artistes que, fidels als seus orígens, van seguir pintant. No he dicho nada que no sea poguessin ser contestataris o reivindicatius, sino que demuestra que la lluvia y la defensa de las convicciones es una especie de empresa de diferentes punts de vista. O dit d'una altra manera, en aquells momentos calia ser valent por defensar una postura atacada por mudas por seguir un camí que pocas porvenido.

Gerard Sala pertany a aquest grup d'artistes defensores de la pintura, no hay sol so por el pòsit cultural que comporta, sinó perquè creuen que les seves possibilitats expresives no han stat ni de bon tros esgotades.

Artistes com Rothko o Motherwell, integrantes de l'anomenat expressionisme abstracte nord-americà, havien demostrat, quan Gerard Sala va començar a pintar, que la pintura en el seu sentit més estricte pot tenir una punyent força de suggestió, pot tocar los sentimientos, independencia de la figuración y de la anécdota.

No podem dir que Gerard Sala siguió un seguidor de la prestación de servicios (potser ni d'aquesta ni de cap), ja que la seva obra no està feta d'abstraccions. Allò que sí l'ha interessat, però, és extreure de la pintura la màxima força expressiva, i això ho aconsegueix no pas apartant-se de la realitat, sinó partint d'ella.


Rosa Maria Malet

 
Los limites de la pintura

La pintura no tiene por qué definirse, es tan solido como la pura fantasía técnica y más convencional. Pintura es todo lo que está en el aire y en la mirada de la mirada del pintor, encara que, en algunos casos, también es útil en los materiales de apoyo, los materiales y los objetos que no siguen son las características más habituales.

Hola, momentos, oes, en què hom la necesidad de emprender o incorporar a la pintura de altres elementos que aporten possibilidades diferentes por la evolución del derecho pictórico personal. Moltes vegades aquestes són obres de tempteig, de recerca, que, segons i com, poden semblar-nos disperses, i que, fins i tot, poden arribar a estar una mica fora del context general de l'obra.

És per això, apuntament, que volgut que aquesta exposició a l'Espai Guinovart reculli alguns d'aquests atreves treballs que reflecteixin aquesta recerca. Crec que és el lloc indicat per mostrar-ho. I am faig a mena de petit i sincer homenatge a Josep Guinovart, perquè és un dels pintors que més have aprofundit enquests accésittes de la pintura i un dels que més m'han influït essencialment i èticament, ajudant-me a descobrir aquesta llibertat tan necessaria por qualsevol pintor que no vulgui caure en vanes receptes de falsos estils prefabricats, limitats, repetitius i comercials o, altrament, de solucions efectistes a la moda i que, desgraciadament, uns i altres estan tan a l'ús à l'art dels nostres muere.


Gerard Sala